Derfor vælger flere virksomheder at outsource deres IT

I dag er det næsten utænkeligt, at en virksomhed ikke i en eller anden grad outsourcer en eller flere større eller mindre opgaver.

Outsourcing er nemlig blevet en måde at sikre virksomheden ekstra kompetencer på – uden at man behøver uddanne eller ansætte interne medarbejdere til en vigtig post.

Dette er naturligvis allerbedst eksemplificeret med IT. I dag er IT outsourcing blevet meget almindeligt, fordi det sikrer de førnævnte kompetencer og fordi det er blevet meget mere økonomisk attraktivt!

Årsagen skal ikke mindst findes i den teknologiske udfordring, hvor ”skyen” og online løsninger har gjort hele IT landskabet meget mere fleksibelt og skalerbart.

I dag kan en virksomhed vokse side om side med sin IT løsning, uden at man hverken skal investere i nyt udstyr eller uddannelse til det personale, der skulle have siddet med ansvaret.

Før i tiden ville det f.eks. have været sådan, at man skulle købe nyt hardware til forretningens servere, når der skulle laves et større netværk af computere, hvormed der ville blive øget pres på ressourcerne. Det kunne også være, at der skulle ske ændringer i hardware baseret på nye krav til software.

Sådan er det ikke mere. I dag kan en virksomhed outsource deres serverbehov, hvormed de har en partner til at sikre, de altid er online. Det er samtidig blevet teknisk muligt at opgradere til flere kerner eller mere lagringsplads med et enkelt opkald! Dermed er det let at tilpasse sine IT behov til sin løsning.

Samtidig er der mange af nutidens løsninger, der kommer med 24/7 helpdesk. Der er med andre ord ikke noget med at gå i panik, når IT chefen er på badeferie i en anden tidszone og en fysisk server er brudt sammen! I dag griber man blot sin telefon og får ordnet problemet fra sin udbyder, der altid står til rådighed.

IT outsourcing giver med andre ord en verden af fordele, med et minimum besvær eller risiko.