Sådan skaber du et solidt arbejdsmiljø
Som leder for en afdeling i en virksomhed skal du være klar på at have mange bolde i luften. Der er en lang række opgaver, der skal løses, og i nogle perioder kan opgaverne vokse sig temmelig store. Du har dog samtidig også en række medarbejdere, som du skal tage hensyn til. Balancen mellem effektivitet og menneskelig hensyntagen er altså afgørende, når du skal sørge for driften i en virksomhed.
De fleste virksomheder har en kontorafdeling, og her er det især vigtigt med et godt arbejdsmiljø. Men hvordan skaber du et optimalt arbejdsmiljø for dine medarbejdere på et kontor? Det kan du få et par tips og tricks til i de følgende to afsnit af denne artikel.
De optimale arbejdsredskaber
Det første og formentlig også vigtigste for arbejdsmiljøet er, at der er de optimale arbejdsredskaber på kontoret. Det gælder skriveborde, kontorstole, kopimaskiner med mere. Hvis din kopimaskine hele tiden er i stykker, vil det gå udover dine medarbejderes trivsel og effektivitet. Så bør du med andre ord bestille en kopimaskine til erhverv med det samme!
Det gode fællesskab
Effektive medarbejdere er også glade medarbejdere. Det er derfor vigtigt, at du tager hånd om dine medarbejderes trivsel. Du må selvfølgelig gerne stille krav til dine medarbejdere, men det er også vigtigt, at du lytter til dem, så de føler sig hørt. På den måde forebygger du også, at dine medarbejdere bliver stressede eller føler sig udbrændte på jobbet. Hvis du har et godt forhold til dine medarbejdere, kan du også bruge deres ressourcer i højere grad til at optimere virksomhedens drift. Se derfor ikke et fokus på medarbejdertrivsel som en byttehandel for produktionseffektivitet. Disse to ting går i højere grad hånd i hånd. Sørg derfor gerne for at der er en god tone på kontoret. Skab tryghed mellem dine medarbejdere ved at være åben og imødekommen.