Segmentering – stå stærkere end dine konkurrenter

Annonce

Sponseret indlæg

29. april 2021

Segmentering betyder “opdeling i selvstændige enheder.” Dette ses ofte i kommunikation og marketing, hvor det bruges til at indele kunder og interessenter i målgrupper.

Formålet med at segmentere sine kunder er at kunne stå stærkere end sine konkurrenter på markedet i sidste ende. Segmentering er dog ofte mere end en kundeanalyse – det er et led i virksomhedens omstilling til at blive mere kundefokuserede og datadrevne. Segmentering handler derfor om mere end blot data, datakvalitet og algoritmer, for intern kommunikation samt kultur og ledelses opbakning betyder mindst lige så meget for hvor godt segmentering går.

Hvis dette lyder som noget for jeres virksomhed, så finder du her meget mere om segmentering.

Sådan foretager du segmentering i din virksomhed

Første step er et begreb på engelsk, der betyder arketype. Dine “buyer personas” repræsenterer dine forskellige købstyper, du støder på i din marketing- og salgsprocess. Dette er typisk defineret ud fra branche, demografi eller andet.

Step to refererer til den fase, hvor dit lead befinder sig i købsfasen. Din kommunikation skal afhænge af, hvilken fase af livscyklussen leadet befinder sig i. Eksempelvis bør du ændre din kommunikation, hvis din kontakt ingen kendskab har til din virksomhed, i forhold til én som du har haft en længerevarende dialog med og nærmer dig et salg.
Detter er i bund og grund, hvad segmentering handler om. Det er en utrolig effektiv måde at komme til at være stærkere end sine konkurrenter på. Hvis det lyder interessant, så har du muligheden for at downloade en guide til strategiske og operationelle segmenteringsprojekter, som kan være utrolig brugbar for lige netop din virksomhed. I denne guide kan du læse alt om data og dataanalyse samt implementering, projektplan- og styring og meget andet. Denne guide er skabt på baggrund af 17 års rådgivning af B2C-virksomheder i hele Norden, og derfor kan du være helt sikker på, at din virksomhed vil få noget ud af en guide som denne. Det eneste, du skal gøre, er at skrive nogle få oplysninger, og så kan du downloade guiden, og derved optimere din virksomhed.